• in memoriam: Pil de Miranda

    Tot onze grote schrik en verdriet ontvingen wij het bericht van het plotselinge overlijden van Silvijn (Pil) de Miranda 10 augustus 1930 - 6 oktober 2012. Pil was gedurende een groot aantal jaren als penningmeester aan de Kunstenaarsvereniging Landsmeer verbonden. Wij zullen zijn vriendelijke en rustige aanwezigheid missen. Onze gedachten gaan uit naar Batjah en de kinderen.


  • in memoriam: Margriet van der Poel

    Margriet van der Poel Beeldend kunstenaar 28 december 1944 - 28 september 2012 Heel verdrietig zijn wij over het overlijden van een bijzondere vrouw en een inspirerende collega. Ons medeleven gaat uit naar Pleun en familie.


  • Lien van Eenige gehuldigd

    LIEN GEHULDIGD! Tijdens de nieuwjaarsreceptie in het Gemeentehuis Landsmeer op 6 januari 2014 werd Lien van Eenige vanwege haar jarenlange verdienste op velerlei terreinen van het maatschappelijke en culturele verkeer in het dorp gehuldigd met een Zilveren Zwaan van de Gemeente Landsmeer! Gefeliciteerd Lien!


  • Vrij Nederland

    Een artikel over Jacques in Vrij Nederland


  • De Volkskrant

    Een paginagroot artikel over Jacques Meijer in De Volkskrant van vrijdag 18 januari 2013


  • Dernieres Nouvelles d'Alsace

    artikel over de expositie van Jan Hendriks in Gallery Radial Art Contemporain in Straatsburg (zomer 2013)


  • Dagblad Zaanstreek

    Een artikel over Arend van Dam en zijn cartoons in het Dagblad Zaanstreek naar aanleiding van zijn duo-expositie met Angelique van den Born in Galerie Zaansgroen, Zeemansstraat Zaandam in het weekend van 25 en 26 oktober 2014.


  • Dagblad Zaanstreek

    Artikel over Arend van Dam en zijn cartoons nav de expo in Galerie Zaansgroen Zaandam, 25 en 26 oktober 2014

    Download PDF
  • Arend van Dam wint prijs

    Arend van Dam wint Junior Inktspotprijs 2013-2014 donderdag 05-03-2015 18:53 Dit is een origineel bericht van Het Persmuseum Twee belangrijke prijzen op het gebied van jongeren en politieke tekeningen zijn vanavond uitgereikt in het Persmuseum: Arend van Dam wint de 10e JUNIOR INKTSPOTPRIJS 2013-2014 en André Bontje en Ali Durmaz winnen de POLITIEK TEKENTALENTPRIJS 2015 Junior Inktspotprijs De jongerenversie van de Inktspotprijs voor de beste politieke tekening werd dit jaar gewonnen door Arend van Dam. Van Dam (1945) werkt onder meer voor Het Financieel Dagblad, NRC Handelsblad en de Volkskrant. De jury bestaande uit 1253 scholieren uit heel Nederland stemde massaal op Van Dam's tekening 'Oekraïne en de Russische infiltratie' (gepubliceerd in de Volkskrant op 9 april 2014). Met zijn tekening heeft Van Dam een zwaar thema op een lichtvoetige manier uitgebeeld. De tekening is volgens de jury duidelijk zelfs zonder het bijschrift en koppelt de belevingswereld van de leerlingen (schoolreisje) aan de actualiteit (invasie Oekraïne). Uit 188 tekeningen lijkt het in eerste instantie moeilijk kiezen. Toch wisten de leerlingen heel goed welke tekeningen er voor hen uitsprongen. Behalve het doen en laten van Poetin werden het afluisteren van de NSA, de zwarte pietendiscussie en Wilders' 'minder, minder' uitspraak het vaakst gekozen. De tweede prijs was voor Hajo, met de tekening 'NSA'. De derde prijs werd gewonnen door 'Fokke en Sukke staan bij de slager' van Reid, Geleinse en van Tol. Politiek Tekentalentprijs De winnaar van de Politiek Tekentalentprijs, de scholier die zelf de beste (politieke) cartoon heeft gemaakt is dit jaar een duo, namelijk Ali Durmaz en André Bontje, leerlingen uit 5 HAVO van het Scalacollege in Alphen aan de Rijn. Zij maakten een tekening over de Zwarte Piet-discussie, waarin deze op de hak wordt genomen door de echte beweegredenen van kinderen centraal te stellen. De lichtvoetige tekenstijl en toegankelijke humor vielen in de smaak bij de jury, bestaande uit tekenaar René Leijsink (Argus, de winnaar van 2012), Persmuseumdirecteur Niels Beugeling en educatiemedewerker Ineke Eisma. De winnende tekeningen zijn tot en met 3 mei te zien tijdens de tentoonstelling INKTSPOT, de beste spotprenten van het politiek jaar 2013-2014, die vanavond werd geopend door Hein de Kort.


  • Jacques Meijer in FNV Magazine

    het blad FNV Magazine is momenteel een van de bladen met de grootste oplage. In het zojuist verschenen nummer staat in de serie: 'Twee Generaties' een artikel over Aisha Zeijpveld (1983) als jong fotokunstenares in contrast met de oude rot Jacques Meijer (1934).


    www.fnv-magazine.nl
  • Dernieres Nouvelles d'Alsace

    artikel over de expositie van Jan Hendriks in Gallery Radial Art Contemporain in Straatsburg (zomer 2015)


  • 5 jaar Kantoorboerderij exposities

    Ter gelegenheid van de 5-jarige samenwerking tussen de Kantoorboerderij en de Kunstenaarsvereniging Landsmeer bood Barry Wiebenga, (vz) deze cartoon van Arend van Dam aan aan de eigenaren van Roos&Roos


  • Cartoon Arend van Dam

    Ter gelegenheid van de expositie Panorama Waterland maakte Arend van Dam deze cartoon.


  • prijs voor Tom Janssen

    Tom Janssen won de tweede prijs in de Europese Cartooncompetitie "Press Cartoon Europe"


  • Het Kompas

    artikel over de Kantoorboerderij-expo van Ben Haenen, Lauren Haenen en Jos de Vos 12 en 13 maart 2016


  • Herman Deen in de Hermitage

    Het Kompas april 2016


  • Jacques Meijer in de Centrale Bibliotheek Den Haag

    Jacques Meijer exposeert van 12 mei tm 3 juli in de Centrale Bibliotheek Den Haag: 62 JAAR ARCHIEF


  • Jacques Meijer exposeert

    Jacques Meijer exposeert in de WM Galerie Amsterdam 5 nov - 10 dec 2016


  • Kompas (niet geplaatst...)

    (Niet geplaatst) artikel voor Het Kompas door Tiny Kuipers (oktober 2016) --- Oktoberexpositie KVL --- pareltje in expositiereeks. --- De maandelijkse expositie in de Kantoorboerderij in Landsmeer waaraan de kunstenaressen Angelique van den Born en Karin Stevers met een aantal leerlingen deelnamen, was een groot succes. Het was een komen en gaan van in de schilder- en keramiekkunst geïnteresseerde burgers. Bij de entree werden de bezoekers verwelkomd door de prachtige collectie beelden van Karin Stevers, die met haar ‘Womantower ‘ een stapeling van vrouwenlichamen, meteen de aandacht trok. Jonge expositiebezoekers riepen spontaan ‘tieten en billen’ hiermee de in het oog springende vrouwelijke lichaamsdelen benoemend. Raku gestookte beelden van Karin Stevers vielen op door het mooie craquelélijnenspel. Een apart welkom aan de bezoekers vormde een boeket bloemen samengesteld uit echte en keramiekbloemen. Hoewel vaak schilderijen tijdens een tentoonstelling de eerste aandacht trekken en keramiekobjecten daarin achterblijven, was het nu mede door het mooie keramiekwerk van de cursisten van Karin Stevers anders. Het publiek was echt geïnteresseerd in het werk van de verschillende keramisten, die graag uitleg gaven over de totstandkoming van hun keramische objecten. Tinie Ruijs een nieuwkomer in keramiekland had twee zwarte koppen gemaakt die zij als finishing touche een stoffen hoofddraperie had opgezet. Haar tuin hyacinten wekten de aandacht net als haar luie eend. Het werk van Helene Hilhorst was totaal anders van aard met de meer strak vormgegeven objecten. Voor de jeugdige bezoekers hadden de losjes over de tafel verspreide ogen gemaakt door een van de leerlingen van Karin wel iets. De keramische kunstwerken waren zo opgesteld dat zij in kleurharmonie met de schilderijen van Angelique van den Born match-ten. Angelique’s schilderijen met ‘de jeugd ‘als onderwerp boeien door de mooie lichtval en het sfeerbeeld dat zij weet op te roepen. Een wegfietsend figuurtje tegen een grijsblauwe achtergrond is een fascinerend beeld dat op het netvlies beklijft. Zicht op de Houthavens en de Pollux is van een heel andere orde en op zich ook fascinerend door de twee-eenheid met de lijst, die het werk siert. Het betreft een lijst die verre van standaard is en waarbij de kunstenares een passend werk maakte. Bezoekers van de expositie vonden de tentoonstelling een pareltje in de reeks van exposities.


  • WOTH

    Jan Hendriks exposeert bij Galerie Grooots in Heusden samen met André van Lier, Carl Moller en Felt for Architecture in de expo "Ovaal, rond, vierkant".

    Download PDF
  • Bert Griepink exposeert

    Bert Griepink exposeert schilderijen en beelden 14-20 aug Museum Waterland Purmerend


  • Maria Blom in het NHD

    Maria Blom: interview in het NoodHollands Dagblad Landschap schilderen ontdekkingstocht voor Landsmeerse Maria Blom (Annette Snaas, 24 jul. 2017, foto: Ella Tilgenkamp) ,,Het landschap schilderen is voor mij een ontdekkingstocht. Al die kleuren. Groen is niet zomaar groen. Je ontdekt allerlei kleuren groen.’’ Maria Blom uit Landsmeer vertelt over haar passie. ,,Het hoeft niet precies te lijken’’, zegt Blom over haar werk. ,,Dan kun je net zo goed een foto maken. Nee, er moet iets schilderachtigs in zitten, iets eigens.’’ Pas laat heeft ze het schilderen weer opgepakt. In haar middelbare schooltijd schilderde ze al. Daarna was ze bezig met een docentenopleiding in breed kunstonderwijs. Ze gaf les op academie De Schans in Amsterdam in modetekenen, modeltekenen, grafische vormgeving en kunstgeschiedenis. Maar haar eigen kwasten raakte ze niet aan. ,,Ook over nieuwe kunst gaf ik les. Over het belang van mensen als Jeff Koons. Hij had toen een tentoonstelling in het Stedelijk met pornoscènes. Mooi? Ik bewonder hem om zijn lef, maar het ontroert me niet. Dat kunst dat juist zou moeten doen, is een romantisch idee. Kunst moet ook aan het denken zetten. Kunst moet ook schuren.’’ Superkritisch ,,Toen ik op mijn 63e met pensioen ging, begon het na verloop van tijd te jeuken. Ik moest iets doen. Maar niet met kunst. Ik ben namelijk superkritisch op werk. Ja ook op mijzelf.’’ Ze dacht aan sieraden maken, maar dat was het niet. Het bloed kroop toch waar het niet gaan kon. Het begon in haar achtertuin. Daar keek Blom uit op sloot en wei. ,,In het voorjaar kwamen die enorme rietkragen op. Die wilde ik schilderen. Met het grote, fysieke gebaar van de landschapsschilder.’’ Met haar arm maakt ze een zwiepende beweging van iemand die met royale streken riet laat wuiven op doek. ,,Ik heb een paar lessen genomen. Dat werkte heel bevrijdend.’’ Iemand vroeg haar mee te doen met de Schilderclub Landsmeer. ,,Daar merkte ik dat ik het nog kon. Die club is heel belangrijk geworden voor mij en ook de regelmaat: ik ga elke week.’’ In de zomer gaat de club wekelijks buiten schilderen. De Landsmeerse maakte een serie rietkragen, ze heeft ze allemaal verkocht. ,,Het interessante van rietkragen is het water, de reflectie van licht op het water en de beweging van het riet.’’ Recreatie- en natuurgebied Het Twiske is voor Blom ook een dankbare inspiratiebron. ,,Ik ontdekte daar een onwaarschijnlijke kleur blauw van schimmels op takken.’’ Er gaat bijna geen week voorbij dat ze niet in het Twiske wandelt, schetst en fotografeert. Thuis bij de ezel gaat ze aan de slag. ,,Ik ben voorzichtig met mezelf kunstenaar noemen. Ik noem mezelf schilder, dat vind ik eerlijker.’’ Blom is naast landschapsschilder ook portretschilder. ,,Het mooie van het landschap is dat het altijd anders is.’’ De zomer is niet Bloms favoriete tijd. ,,In de zomer vind ik de kleuren te hard en de bomen te vol. De mooie periodes zijn voor mij het voor- en najaar en de winter. Dan is het landschap transparanter.’’


  • Het Kompas (Rodi Media): Politieke cartoons

    Politieke cartoons van Landsmeerse bodem LANDSMEER - In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart houdt de Kunstenaars Vereniging Landsmeer (KVL) een expositie 'Politieke Cartoons'. Zaterdag 10 en zondag 11 maart te zien van 11.00 tot 17.00 uur in de Kantoorboerderij op de Dr. M.L. Kingstraat 2C in Landsmeer. Deze expositie is samengesteld uit werk van de nationaal en internationaal bekende Landsmeerse cartoonisten Tom Janssen en Arend van Dam, die in dezelfde straat wonen. Tom Janssen is al 35 jaar cartoonist van het Noord-Hollands Dagblad al veertig jaar van het Dagblad Trouw. Ook Arend van Dam heeft een indrukwekkende staat van dienst als cartoonist. Al veertig jaar verschijnen zijn cartoons in nationale en internationale magazines, tijdschriften en dagbladen. Regelmatig zijn er van de hand van Van Dam cartoons te vinden in het Kompas. Zo maakte hij recent voor de Seniorenraad van Landsmeer,die binnenkort in het Dienstencentrum het Politiek Café voor senioren organiseert, twee politieke cartoons gebaseerd op de Landsmeerse situatie. Landsmeerder Tom Janssen ging en wilde vanaf zijn vijftiende al voor kranten over de politiek tekenen en krijgt er nog steeds géén genoeg van. "Het begint met een wit velletje papier en wat erop komt, mag ik zelf bepalen", geeft hij aan. Dat dat kan vindt hij nog altijd bijzonder. De actualiteit speelt een uiterst belangrijke rol bij mijn werk. Op de dag zelf moet er dan al een cartoon uit en het is altijd werken met een deadline. Politici en toestanden komen en gaan en ik blijf er graag over tekenen. Voor de tentoonstelling in Landsmeer levert Janssen politieke cartoons aan over gemeenteraadsverkiezingen in het algemeen, de landelijke en buitenlandse politiek. Hij geeft aan geen cartoons specifiek over Landsmeer te hebben. Tijdens de tentoonstelling Politieke Cartoons zijn beide cartoonisten aanwezig om met bezoekers van gedachten te wisselen over de politieke cartoons en de wijze waarop zij werken. Arend van Dam, collega en buurmancartoonist woont en werkt al jaren in Landsmeer. Hij maakt 'politieke tekeningen' over onderwerpen als: nationale- en wereldpolitiek, economie, milieu, mensenrechten, samenleving. Zijn politieke tekeningen verschijnen/verschenen in binnen-en buitenlandse dag-en weekbladen. Hij maakt 'cartoons' - of cartoon-achtige illustraties - voor een groot aantal vakbladen (en websites) over alle mogelijke (vaak specialistische) onderwerpen en ook voor allerlei boeken. Voor de tentoonstelling politieke cartoons gaat van Dam ook in op de lokale situatie. Beide cartoonisten stellen rond bepaalde thema’s een veertigtal cartoons tentoon. Artikel geplaatst in Het Kompas op vrijdag 16 februari 2018


  • Het Kompas / Rodi Media: Politieke cartoons (2)

    Een verslag van de succesvolle duo-expositie van recente cartoons van Tom Janssen en Arend van Dam op 10 en 11 maart 2018 in De Kantoorboerderij Landsmeer


  • Het Kompas Rodi Media: Ben Haenen en Jos de Vos

    Haenen en Vos brengen kunst op niveau

    Vos bij zijn vrije werk. (Foto: aangeleverd)

    LANDSMEER - De duo-exposite van Ben Haenen (schilderijen) en fotograaf Jos de Vos 5 en 6 mei in de Kantoorboerderij in Landsmeer trok heel weinig bezoekers door het tropische weer waardoor bezoekers er voor kozen buiten te recreëren. Voor zowel Ben als Jos was dat wel teleurstellend zeker als je je realiseert hoeveel tijd er wordt geïnvesteerd in de voorbereiding en inrichting van de tentoonstelling.


    De bezoekers die er wel waren lieten zich verrassen door de meer als figuratieve schilder/tekenaar bekend staande Haenen, die voor de expositie in de Kantoorboerderij echter de figuratieve weg was ingeslagen. "Ik ging uitproberen wat ik wel en niet kan, een creatief proces waarbij ik ervaarde dat het abstract figuratieve heel bijzonder kan zijn. Op lakens waarop ik groot kan werken heb ik in mijn nieuwe stijl diverse werken kunnen maken. Ik kom dan in een flow en ga lekker schilderen, meestal in mijn atelier in Frankrijk. In Zeeland waar ik ook een atelier heb schilder ik graag zeegezichten. In Landsmeer komen de stillevens, die ik tegenwoordig ook maak tot stand. Vooral Zweden, Noren en Denen, die veel in zuid Frankrijk verblijven zijn gecharmeerd van mijn abstracte werken. Ik schilders trouwens wat ik leuk en mooi vindt en wat mij aanspreekt. Als je dan ook nog verkoopt is dat natuurlijk mee genomen." Via www.kunstenaarsvereniginglandsmeer.nl en ben haenen.org ben haenen - the artist is meer informatie over zijn werk te vinden.
    Jos Vos zijn mede-exposant uit Broek in Waterland is al veertig jaar beroepsfotograaf. Hij maakt portretten, reclame-foto’s, architectuur foto’s maar ook veel vrij werk van datgene wat hij onderweg tegenkomt en hem boeit. Zo maakte hij een bijzonder drieluik van rieten manden gevuld met vorken, messen en lepels. "Ik was voor een opdracht op een schip waar catering aan boord was. De stapeling van het bestek in drie rieten manden fascineerde me en leidde tot het maken van een foto, die ik zelf toch wel bijzonder vind." Bezoekers van de tentoonstelling vielen voor zijn verzameling boren die hij aantrof in een leegstaande fabriek en de gegrilde vissen aan boord van de Kruzenstern, een van de schepen van Sail. De ganzentrek boven Broek in Waterland en koeien geportretteerd in de sloot, een foto die meer op een schilderij lijkt, trok ook de aandacht. Vos en Haenen brachten iets moois in waarvan maar kort kon worden genoten.

    Artikel geplaatst op maandag 07 mei 2018 - 11:04


  • PERSBERICHT EN UITNODIGING

    PERSBERICHT EN UITNODIGING

    De Kunstcommissie van Nieuwspoort organiseert vanaf 30 mei de fototentoonstelling: "Jacques Meijer, Scheveningen 1955-2001". De expositie is tot 14 augustus gratis te zien tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag, 9u tot 17u) in het Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10 Den Haag.

    De tentoonstelling staat in het kader van  Feest aan Zee, 200 jaar badplaats Scheveningen. In 1955 maakte Jacques Meijer (1934) als fotojournalist zijn eerste foto's op Scheveningen en bood die te koop aan bij kranten en tijdschriften. Het dagblad het Vaderland plaatste ze regelmatig in de rubriek "Den Haag Vandaag". Het weekblad Wereldkroniek publiceerde veel reportages over het uitgaansleven op Scheveningen en de opening van de nieuwe Pier. De eerste foto's van zendschip VERONICA, dat in 1960 als piraat voor Scheveningen voor anker ging, werden veel gepubliceerd. Op de wandschermen in Nieuwspoort hangt een keuze uit de zwart-wit foto's die Jacques Meijer van 1955 -1965 in de haven, en op het strand en de boulevard maakte.

    Op het projectiescherm wordt deel twee van de expositie geprojecteerd. Het zijn kleurenfoto's uit 1994 - 2001. Ze werden gemaakt voor de tentoonstelling "Dynamisch Archief" in de Kunsthal Rotterdam om de grote veranderingen op Scheveningen te laten zien. De kleuren onderstrepen dat de tijd verandert. Zwart/Wit is verleden, nostalgie. We denken en leven nu in kleur.

    foto:

    zwart/wit foto: Strand Scheveningen 1964. © Jacques Meijer


  • Het Kompas Rodi Media: Irma Moselt en Hes van Huizen

    LANDSMEER - Na de geslaagde expositie van de cartoonisten Arend van Dam en Tom Janssen in de Kantoorboerderij Landsmeer waren dit weekend Janssens’ partner Irma Morselt en hun vriend fotograaf Hes van Huizen present met bijzondere foto’s en objecten in keramiek, hout, porselein, keramiek en andere materialen.


    Morselt maakt en toonde stillevens geïnspireerd op de stillevens van kunstenaar Morandi, die recent in Museum Belvedère in Heerenveen een exposite van zijn werk had. Deze Italiaanse kunstenaar Giorgio Morandi (1890-1964) is de grootmeester van de stilleven kunst. Met zijn subtiel geschilderde vazen en potjes en flessen groeide hij-ondanks die schijnbaar eenvoudige thematiek uit tot een ikoon. 

    De Landsmeerse Irma Morselt eert Morandi met een bijzondere collectie Morandi-stillevens gemaakt van hout, porselein, kunststof, gehaakt ijzerdraad, karton. Met haar flessen, potjes, vazen en kommen vormt zij prachtige compositie a la Morandi. Voor haar objecten gebruikt zij regelmatig het wilgenhout van de boom die zij in Frankrijk in haar tuin heeft staan maar ook andere houtsoorten worden verwerkt tot fles, kom of potje. Net als Morandi groepeert ze haar objecten, soms vormen ze een koppel, soms een groep personages naar het lijkt. 

    Samen met Ella van der Slikke maakt Irma onder de noemer 'Ei –Amsterdam' de E van Ella en I van Irma, naast keramiek en schilderijen decoratieve objecten gelaserd uit 6mm berkenmultiplex, waaronder vogels met fluorerende achterkant en de Hollandse tulp in een vaasje.

    Hes van Huizen bracht een prachtige collectie foto’s in die hij maakte op zijn vele reizen naar India, Nepal, Zuid-Afrika, Vietnam, de Himalaya en meer. Met de Trotter als reisgids kwam hij op plekken waar weinig toeristen komen. 'Pelgrims in zee' geeft een bijzonder beeld van ongerepte cultuur en natuur. Een parfumwinkeltje in Aleppo genomen vlak voordat de oorlog in Syrië uitbrak is een bijzondere herinnering aan wat nu niet meer is. Dichterbij huis in Amsterdam scoort hij met prachtige foto’s zoals 'fietser in de sneeuw over de brug van de Herengracht', 'een eenzame schaatser' en 'een mooie dag in het park'.

    De tentoonstelling trok veel bezoek en de bezoekers waren vol lof over de Landsmeerse Morandi en de fotograaf van sfeervolle beelden.

    (Het Kompas, Rodi Media, artikel geplaatst op maandag 18 juni 2018 - 10:01)

    Download PDF